وکیل خانواده کیست؟

وکیل خانواده کیست؟

  • 1400/05/12
  • قوانین خانواده

مفهوم خانواده

در مفهوم عام خانواده به مجموعه‌ای از افراد گفته می‌‌شود که از طریق یک سری خواسته‌ها، محل زندگی، خون و... با یکدیگر ارتباط دارند. طبق تعریف سازمان ملل متحد، خانواده به گروهی متشکل از دو یا چند نفر گفته می‌‌شود که با هم زندگی می‌‌کنند، دارای درآمد مشترک برای تامین غذا، معیشت و سایر مایحتاج زندگی هستند و با هم فامیلت خونی یا ازدواج دارند.

وکیل خانواده

وکیل خانواده کیست و چه وظایفی دارد؟ | آشنایی با وکیل خانواده

وکیل خانواده یکی از رشته‌های فقهی است و طبق آمار می‌‌توان گفت که یکی از مهم‌‌ترین رشته‌های فقهی است. وکیل خانواده وکیلی است با تخصص و تجربه خاص در مسائل خانوادگی، طلاق، جهیزیه، نفقه، حضانت فرزند و امور مالی برای کمک به افراد و کمک به احقاق حقوق آن‌ها دست به اعاده حق می‌زند. از آنجایی که این رشته حقوق ویژگی‌های خاص خود را دارد، حل مشکلات آن در محاکم قضایی یکی از مهم‌ترین پرونده‌های تخصصی است، لذا نیازمند وکیل خانواده با تجربه و دانش در این زمینه است.

مهم‌ترین دعاوی خانوادگی

وکیل خانواده علاوه بر داشتن ویژگی‌های حقوقی خوب و تجربه کاری، باید در ارائه مشاوره خانواده نیز تجربه داشته باشد تا در زمانی که معمولاً افراد دارای گره‌های فکری هستند، از نظر روحی و روانی به آن‌ها در دعاوی خانوادگی کمک کند. مهم‌ترین دعاوی خانوادگی به‌شرح زیر می‌باشند.

وکیل خانواده برای طلاق

طلاق به معنای انحلال قانونی نکاح و خاتمه زندگی مشترک زوجین است، که طی آن کلیه حقوق و تکالیف زوجه و مدیون نسبت به یکدیگر ساقط می‌‌شود. از آنجایی که قوانین ایران برگرفته از شرع و فقه است، طبق این قانون، مرد همیشه حق طلاق داشته است. در این نوع از موارد علاوه بر وکیل خانواده وکیل طلاق نیز می‌‌تواند به‌شما کمک کند. طلاق انواع و شرایط متفاوتی دارد که در مقاله «انواع طلاق و مراحل آن» به‌طور کامل توضیح داده شده است.

وکیل خانواده برای مهریه

وکیل خانواده کیست و چه وظایفی دارد؟ | آشنایی با وکیل خانواده برای مهربه

مهریه را نیز می‌‌توان یکی از مسائل اصلی خانواده دانست. پس از طلاق معمولاً بسیاری از زنان برای گرفتن مهریه خود به وکلا مراجعه می‌‌کنند و برای گرفتن مهریه خود تلاش می‌‌کنند. مهریه نشانه اخلاص مرد در ازدواج است و در صورت عقد موقت یا عقد اسلامی، مرد موظف به پرداخت مهریه است. طبق ماده 1082 قانون جمهوری اسلامی ایران، زن در زمان عقد مالک مهر می‌‌شود و می‌‌تواند در آن تصرف داشته باشد.

در شرع و قوانین ایرانی مهریه مشخصی ندارد و هر چیزی که قیمت مالی داشته باشد می‌تواند به‌عنوان مهریه زن استفاده شود. شما می‌توانید برای دریافت مهریه خود می‌توانید از وکیل مهریه استفاده کنید. این افراد راه و روش‌های دریافت مهریه بسیار عالی می‌دانند.

وکیل خانواده برای نفقه

نفقه به‌معنای مخارج زندگی از قبیل اقلام منزل، مسکن، غذا، هزینه‌های درمانی، پوشاک و ... است که در زمان عقد دائم بر عهده مرد می‌باشد. برای مرد نیز شرایطی برای پرداخت و دریافت نفقه از زن وجود دارد که در صورت درخواست زن از مرد در دادگاه بررسی می‌شود. شایان ذکر است نفقه فقط برای شوهر است و نفقه‌ای برای نکاح وجود ندارد مگر اینکه در زمان عقد شرط شده باشد. از جمله شرایط نفقه زن:

تمکین خصوصی: دارای روابط زناشویی بین طرفین است.

تمکین عامه: اطاعت زن از شوهر در امور زندگی و سکونت زن در خانه شوهر.

میزان نفقه بستگی به میزان درآمد مرد و وضعیت اجتماعی و اجتماعی زن دارد. عدم پرداخت نفقه زوجه از سوی زوج موجب حق طلاق زوجه خواهد شد و زوجه می‌تواند به‌دلیل عدم پرداخت نفقه به‌مدت 6 ماه به دادگاه مراجعه و از شوهر خود شکایت کند. شما همچنین می‌توانید برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد وکیل نفقه از مطالب آوای وکلا استفاده کنید.

وکیل حضانت 

وکیل خانواده کیست و چه وظایفی دارد؟ | آشنایی با وکیل خانواده برای حضانت فرزندان

به‌طور کلی حضانت فرزندان پس از طلاق یکی از اولین و اصلی‌‌ترین خواسته‌های والدین است. حضانت در لغت به‌معنای نگهداری و تربیت فرزندان است که در قوانین جدید حمایت از خانواده و قانون مدنی نیز آمده است. طبق قوانین جمهوری اسلامی ایران، حضانت فرزندان پس از طلاق بر عهده پدر و مادر است، مگر اینکه یکی از آن‌ها فوت کرده باشد یا به‌هیچ وجه از قبول حضانت طفل خودداری کند یا مشمول آن باشدبه صلاحیت دادگاه، حضانت کودک باید لغو شود. 

بر اساس قوانین، حضانت فرزندان بر اساس حداقل سن کودک و سن بلوغ بر اساس سن 9 سال برای دختر و 15 سال برای پسر است. پس از طلاق زوجین تا سن 7 سالگی (به سن 7 سالگی، عدم تکمیل آن) حضانت و نفقه فرزند اعم از پسر یا دختر با مادر طفل است و بعد از 7 سالگی ، این مسئولیت بر عهده پدر کودک است. در سن بلوغ، هر یک از فرزندانش می‌تواند تصمیم بگیرد که حضانت خود را به چه کسی بسپارد.البته در رابطه با این موضوع می‌توانید از وکیل حضانت کمک بگیرید. لازم به‌ذکر است در تمام سال‌هایی که حضانت طفل به‌عهده مادر می‌باشد، کلیه هزینه‌ها به‌عهده پدر و مخارج طفل بر عهده پدر طفل می‌باشد. 

وکیل خانواده برای استرداد جهیزیه

جهیزیه مجموعه لوازمی است که دختر برای استفاده و تزئین محل زندگی خود به خانه شوهر می‌آورد. از نظر شرعی، دختر وظیفه آوردن جهیزیه به خانه شوهر را ندارد و تامین تمام مایحتاج زندگی به‌عهده مرد است، اما با توجه به‌اینکه جهیزیه توسط دختر به‌صورت مشترک آورده می‌شود. اختلاف نظر بین زوجین پس از طلاق امری رایج است. با توجه به‌اینکه زن وظیفه ندارد با خود جهیزیه بیاورد، اگر جهیزیه را در خانه شوهر بیاورد به‌معنای کمک به شوهر برای شروع امرار معاش است نه اینکه به شوهر حق استفاده از مال بدهد. در مورد مالکیت ملک صدق نمی‌کند، بنابراین نمی‌تواند به استرداد جهیزیه زن چه در زمان حیات و چه پس از طلاق مرد اعتراض کند، زیرا او از ابتدا مالک واقعی مهریه زن بوده است. شما می‌توانید در هنگام طلاق تمام هزینه جهیزیه خود را از همسرتان دریافت کند در این زمینه وکیل خانواده می‌تواند به‌خوبی به‌شما کمک کند.

نظرات کاربران

نظر خود را ارسال نمایید.

در حال پردازش...

{{ error }}

{{ result }}