حضانت فرزند

حضانت فرزند

  • 1401/05/30
  • قوانین خانواده

نگهداری، پرورش و در کل حضانت فرزند از ابتدای وجود آن ها به عهده والدین (پدر و مادر در صورت حیات) می باشد. حضانت فرزندان در قبل یا بعد از جدایی زن و مرد مسئله ای فوق العاده مهم می باشد. با توجه به شرایط مختلف شرایط حضانت می تواند متفاوت باشد.

فرزند هر چه کوچک تر باشد، مراقبت از آن به دلیل ضعیف تر بودن آن اهمیت ویژه تری دارد. با توجه به اهمیت جایگاه خانواده، مشاورین و متخصصین و کارشناسان آوا در کوتاه ترین زمان ممکن و با تجربه و تخصص عالی، می ‌توانند در این زمینه راهنمایی ‌های لازم به هر فردی را جهت مسائل مختلف حقوقی، مسائل خانوادگی و ... بدهند. لذا قبل از انجام هرگونه اقدامی در جهت امور حقوقی، بهتر است با کارشناس ها و متخصصین مشورت کنید تا از بسیاری از امور پیشگیری کرده و شما را در جهت بهتر شدن شرایط خاص راهنمایی کنند.

______________

برای مطالعه مقاله‌های دیگر قوانین خانواده از این صفحه دیدن فرمایید.
______________

حضانت به چه معنا می باشد؟

حضانت به معنی نگهداری فرزند می باشد، که در آن جنبه های جسمی کودک و پرورش جسمی آن مد نظر قرار می گیرد و از جنبه های تربیتی و اخلاقی در حضانت در نظر گرفته نخواهد شد. 

شرط و شروط حضانت

پدر و مادر: اولین و ابتدایی ترین شرط برای حضانت، شرایط و اوضاع والدین است. حضانت هر فرزند یا فرزندان به گردن پدر و مادر می باشد. اگر اثبات شود که پدر و مادر یا یکی از آنها شرایط نگهداری فرزند را ندارند و در این راستا عدم صلاحیت دارند، حضانت فرزندان به صورت قانونی مورد بررسی قرار گرفته و حضانت ممکن است به شخص و یا اشخاص دیگری سپرده شود. البته در این مورد بهتر است با یک مشاور حقوقی مشورت کنید.

سن: یکی از مهم ترین شرایطی که در حضانت مورد بررسی قرار می گیرد، سن فرزند است. علاوه بر بررسی صلاحیت والدین، در مورد سن، شرایط آن دارای محدودیت هایی می باشد. به طور مثال برای دختران در ۹ سال و برای پسران ۱۵ سالگی می باشد که در این سن فرزندان خودشان تصمیم به انتخاب یکی از والدین و یا رد صلاحیت آن ها را انجام دهند.

کودکان زیر 7 سال: یکی دیگر از شرایطی که بعد از طلاق در مورد حضانت بررسی می شود، سن کودکان زیر هفت سال است. که اگر زیر ۷ سال باشد حضانت بر گردن مادر و بعد از آن بعد از هفت سالگی حضانت به پدر سپرده می شود. اگر در این مورد پدر و مادر نتوانند توافق کنند، دادگاه مربوطه برای وضعیت حضانت تصمیم می گیرد. در شرایطی هم ممکن است به حضانت به مادر داده نشود و در این زمینه وکیل خانواده می تواند یکی از گزینه های عالی برای راهنمایی باشد.

در چه صورت حضانت از مادر سلب می شود؟

اگر بعد از طلاق مادر اقدام به ازدواج کند و ازدواج خود را به رسمیت درآورد حضانت از وی گرفته شده و به پدر داده خواهد شد. اگر طلاق به صورت توافقی صورت گرفته باشد بعد از مزدوج شدن مادر نگهداری همچنان بر گردن مادر می باشد. 

در صورتی که مادر بتواند اثبات کند که ازدواجش هیچ گونه اختلالی در وظایف مادری اش نمی کند، دادگاه همچنان اجازه نگه داری از فرزند را به وی خواهد داد. در این زمینه ممکن است برای اثبات صلاحیت به یک وکیل خوب نیاز پیدا کنید.

حضانت فرزندانی که والدین آنها فوت شده

اگر یکی از والد ها فوت شود، حضانت بر عهده والد دیگر خواهد بود. در صورتی که هر دوی آن ها در قید حیات نباشند، دادگاه حضانت و این مسئولیت را بر عهده و برگردن جد پدری می ‌گذارد. که اگر وی در قید حیات نباشد، نزدیکترین خویشاوند باید این مسئولیت را قبول کند.

____________________

شما عزیزان میتوانید برای کسب اطلاعات در حوزه دعاوی خانوادگی از مشاورین آوا بهره‌مند شوید
____________________

در چه صورت می توان حق حضانت را سلب کرد؟

اگر یکی از طرفین دارای شرایط زیر باشد، حضانت از بین خواهد رفت:

  • یکی از والدین معتاد به هر گونه ماده های مخدر باشد
  • فساد اخلاقی داشته باشد
  • داشتن بیماری های واگیر
  • داشتن مدت زمان و ساعت های کاری طولانی مدت

بعد از اثبات شدن این شرایط قاضی مربوطه حضانت را از بین رفته و به شخص دیگری خواهد داد. تمامی این ها به شرایط موجود بستگی دارد و شما می توانید برای اطلاع از حکم های آن از یک وکیل خوب راهنمایی کسب کنید.

نظرات کاربران

1401/09/27 | رحمانی

بعد اون که شوهر پفیوزم بچم و برد و نذاشت چند ماه ببینمش این مجموعه تونست کمکم کنه واقعا همراه بودن و هم قدم

نظر خود را ارسال نمایید.

در حال پردازش...

{{ error }}

{{ result }}