قوانین سرقفلی چیست؟

قوانین سرقفلی چیست؟

  • 1401/01/24
  • قوانین ملکی

انتقال سر قفلی و قوانین آن 

در تعریف سرقفلی در قانون آمده است که، سرقفلی حق و امتیازی است که به موجب پرداخت وجه از سمت اجاره کننده به مالک ملک تجاری به مستاجر داده می شود. به موجب این قرارداد زمانی مالک می تواند تقاضای تخلیه کند که وجهی که در قبال سرقفلی دریافت کرده است را تصفیه کند. 
نکته قابل اهمیت این است که سرقفلی حقوقی است که به ملک های تجاری تعلق می گیرد و به نوع کسب و کار شخص اجاره کننده ربطی ندارد. شما می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر در  این زمینه با مشاوران حقوقی مجموعه های حقوقی مشورت کنید تا اطلاعات بیشتری در این مورد کسب کنید.

انواع سرقفلی چیست؟

سرقفلی مجازی

این نوع سرقفلی به شخصی تعلق می گیرد که سابقه طولانی در ملک تجاری دارد. با توجه به این که ملک بعد از سال ها با این کسب و کار شناخته می شود، به شخص مستاجر امتیاز کسب تعلق می گیرد.

سرقفلی واقعی

این نوع سرقفلی به هر ملک تجاری تعلق می گیرد، که بهایی که مالک می تواند از اجاره کننده دریافت کند بر اساس مساحت و وسعت ملک، موقعیت جغرافیایی آن، متریال ملک و ... تعیین می شود. 


جهت کسب اطلاعات بیشتر می توانید با وکیل ملکی تماس حاصل نمایید.


حق و امتیاز کسب و پیشه 

این امتیاز به مستاجر و فقط برای ملک های تجاری تعلق می گیرد، در صورتی که در سال های متعدد ملک تجاری را با حرفه و کسب و کارش پابرجا نگاه دارد. بعد از تخلیه ملک این حق باید به مستاجر پرداخت گردد. بر خلاف سرقفلی که یک ویژگی جدا نشدنی از ملک تجاری است، حق کسب مربوط به کسب وکار مستاجر است. 
در صورتی که مبلغ سرقفلی در ابتدای قرارداد پرداخت گردد، این حق به مستاجر و ملک تعلق می گیرد. در غیر این صورت مالک می تواند این حق را از مستاجر سلب کند. تمامی این ها از جمله مواردی می باشد که بهتر است درباره آن ها با یک وکیل خوب صحبت کنید.

انتقال سرقفلی

  1. انتقال قضایی: هنگامی که قانون از طریق حکم قضایی، دستور به انتقال سرقفلی دهد.
  2. انتقال اختیاری: همان طور که از اسم آن مشخص است، با اختیار مالک منتقل می شود. در این انتقال مالک می تواند سند رسمی و یا عادی داشته باشد. در انتقال با سند رسمی، مالک سرقفلی اگر حق انتقال را داشته باشد می تواند انتقال را انجام دهد. با سند عادی حق انتقال سرقفلی وجود ندارد، در صورتی این امکان فراهم می شود که انتقال سرقفلی جدید با سند رسمی صورت پذیرد.
  3. انتقال قهری: در صورتی که دارنده سرقفلی فوت کرده و امتیاز و حق کسب به ورثه شخص انتقال می یابد. بعد از فوت شخص اجاره کننده، حق سرقفلی به ورثه منتقل شده و آن ها جانشین یا جانشینان جدید سرقفلی هستند. در صورتی که مالک، رضایت از انتقال سرقفلی نداشته باشد و یا در قولنامه قید شده باشد، همچنان این حکم به قوت خود باقی است.

سر قفلی و قوانین آن چیست؟ یکی از مهم ترین بحث هایی که در زمینه های ملی ممکن است رخ دهدو افراد دارای کسب و کار با آن درگیر باشند سرقفلی یک ملک می باشد که دراین باره قوانین متعددی وجود دارد.

مدارک لازم جهت انتقال سرقفلی

  • مفاصا حساب از شهرداری، دارایی، پسماند و غیره.
  • اجازه مالک جهت انتقال 
  • صلح سرقفلی
  • سند مالکیت و سند رسمی 

مبلغ سرقفلی چگونه مشخص می شود؟

  1. اگر مستاجر برای تغییر ویترین و یا دکور آن محل هزینه کرده باشد.
  2. موقعیت جغرافیایی محل 
  3. متریال به کار رفته در ملک
  4. مدت زمانی که صاحب کسب و کار در آن محل مشغول به فعالیت بوده است.

تمامی این موارد باید به تایید دادگاه رسیده و سپس مبلغ سرقفلی توسط دادگاه تعیین خواهد شد.

در چه صورتی حق سرقفلی و حق کسب از مستاجر سلب می شود؟

تغییر کسب و کار: در صورتی که در قولنامه اجاره، یک شغل خاص ذکر شود و پس طی زمان مستاجر بدون رضایت مالک شغل خود را عوض کند، موجر می تواند محل را بدون پرداخت مبلغ سرقفلی تخلیه کند. و حق سرقفلی از مستاجر سلب می شود. این موارد از جمله مواردی می باشد که باید درباره آن با وکیل ملکی صحبت کنید.
نپرداختن اجاره: مستاجر و مالک سرقفلی باید اجاره خود را ماهانه پرداخت کند، در صورت پرداختن نشدن اجاره، مالک می تواند با اقدامی قانونی و از طریق اظهار نامه اقدام به دریافت اجاره کند. در صورتی که برای بار سوم اظهار نامه مبنی بر پرداخت نشدن اجاره به مستاجر ارسال شود، مالک می تواند از طریق قانونی نسبت به تخلیه ملک اقدام کند. 
انتقال به شخص ثالث: زمانی که صاحب سرقفلی بدون رضایت مالک، اقدام به انتقال سرقفلی کند، مالک می تواند ملک تجاری خود را تخلیه کند .این امر پس از پرداخت نصف مبلغ سرقفلی به مالک سرقفلی صورت می گیرد.

تمامی این مواردی که گفته شده است بهتر است درباره آن ها با مشاوران حقوقی باتجربه مشورت و صحبت کنید.

سرقفلی مغازه و خانه دراین رابطه باید گفت که سرقفلی این ئو بر اساس قوانین و مقررات شرایط متفاوتی داشته و قوانین برای این دو به صورت های متفاوتی عمل می کند.

نظرات کاربران

نظر خود را ارسال نمایید.

در حال پردازش...

{{ error }}

{{ result }}