قوانین مهریه و طلاق

قوانین مهریه و طلاق

  • 1401/03/17
  • قوانین خانواده

قانون جدید مهریه در جمهوری اسلامی

قبل از اینکه در مورد قانون هایی در باب مهریه صحبت کنیم، باید تعریف آن را بدانیم.
مهریه که به آن صداق و یا کابین هم گفته می شود، مالی است که به موچب آن زوج به زوجه خود، در زمان جاری شدن خطبه عقد توسط عاقد در قانون نکاح اسلامی، باید پرداخت کند. 
مقدار عددی مهریه در زمان تعیین شدن آن مبنای عددی و یا اساس خاصی ندارد و به صورت سکه بهار آزادی و یا وسایل دیگر مشخص می شود. نکته مهمی که حائز اهمیت است این است که زوج باید این مهریه را به زوجه پرداخت کند، ولی از آنجا که قیمت سکه و طلا و یا اشیا به مرور زمان تغیر می کند، قانون مجبور است با توجه به شرایط جدید قوانین جدید  اعمال کند.

_____________________

برای بهره‌مند شدن از مشاوره حقوقی توسط وکیل مهریه می‌توانید از طریق این صفحه اطلاعات کسب کنید.
_____________________

مهریه و تعداد سکه هایی که می توان به اجرا گذاشت

مهریه در زمان جاری شدن خطبه عقد، از قبل بین طرفین توافق شده است و ممکن است تعداد آن زیاد و یا کم باشد. 
این میزان، محدود نیست و می تواند هر عددی باشد اما در زمان به اجرا گذاشته شدن مهریه، برای دریافت مهریه بیشتر از 110 عدد سکه بهار آزادی، قانون ضمانت های کمتری برای پرداخت شدن مهریه خواهد داد.
از انجایی که طلاق ممکن است توافقی باشد، قبل از طلاق توافقی باید تمامی شرایط مهریه بین طرفین حل و فصل شده و بعد از قبول شرایط توسط طرفین به دادگاه مراجعه شود.
در صورتی که زوج قبول به پرداخت مهریه نکند، زوجه می تواند با در دست داشتن حکم قانونی و حکم جلب نسبت به دریافت آن اقدام نماید.

مهریه و قانون هایی که اجرای آن مهم است…

اگر در زمان جاری شدن خطبه عقد، مهریه در دسترس نباشد و وجود خارجی نداشته باشد، مهریه باطل شده و قابل به اجرا گذاشته شدن نیست.
مهریه ای ارزش قانونی دارد که دارای سند و مدرک باشد.
مهریه طوری باید باشد که قابل انتقال بوده و بتوان به نام زوجه درآید.
مهریه باید دارای مقداری مشخص و دقیق شود. اگر زمان جاری شدن خطبه عقد این مقدار نامشخص باشد قابل پیگیری از لحاظ قانونی نیست.
مهریه زمانی که توسط طرفین تایید شود، باید در زمان اجرا گذاشتن آن قابل گرفتن توسط زوجه باشد حتی اگر مرد توانایی پرداخت و ارائه آن نباشد.

مهریه و شایعه ی 110 سکه 

طبق قانون مدنی و در ماده 1082، آمده است که به محض اینکه خطبه عقد جاری و مقدار مهریه به توافق طرفین رسید، زوجه می تواند هر گونه تصرفی روی مهریه ای که مالک آن شده است انجام دهد. 
مهریه اگر سکه بهار آزادی تعیین شده باشد، می تواند هر مقداری تعیین شود و زمانی که مرد آن را تایید کند موظف به پرداخت آن است. اما بعضی اشتباها فرض می کنند مهریه هر چه قدر که باشد فقط 110 تای آن قابل پرداخت است. اما این طور نیست. زوجه می تواند تا 110 سکه بهار آزادی حکم جلب گرفته و مرد را محکوم به پرداخت مهریه کند. و باقی مانده مهریه را به صورت قسطی و با توافق زوجه و با تعیین مقداری معین در ماه توسط زوج دریافت کند. 
110 سکه بهار آزادی تصویب شد زیرا که قانون بتواند مقدار جرائم مالی مهریه را کاهش داده و آمار زندان رفتن مردان را در این زمینه کاهش دهد.

قانون های جدید در پرداخت مهریه 

به جهت این که ارزش مالی طلا و سکه متغییر است، قانون های جدید برای تعدیل کردن قسط های مهریه اعلام شد. بر اساس این قوانین از قانون درخواست شد که مرد بر مبنای توانایی مالی مهریه را پرداخت کند. اما این به این معنا نخواهد بود که زوجه نتواند مهریه، حکم جلب و ... را دریافت کند.

حکم مهریه بیشتر از 110 سکه بهار آزادی چیست؟

برای گرفتن مهریه بیشتر از 110 سکه باید در ابتدا بضاعت مالی مرد و توانایی وی در پرداخت مهریه بررسی شود. در این میان زوجه موظف است این مورد را اثبات کند.
اگر اثبات شد که مرد می تواند این مقدار را پرداخت کند، باید در پرداخت آن کوتاهی نکند. اما اگر توانایی مرد در پرداخت مهریه اثبات نشود و مرد توانایی و بضاعت مالی در پرداخت نداشته باشد می توان این مقدار را به صورت اقساط پرداخت کرد.
اگر مهریه توسط قاضی و با تایید و شرایط زوجه پرداخت نشد، بعد از گذشت 2 الی 3 قسط، زوجه می تواند به ضورت قانونی حکم جلب مرد را بگیرد.
از طرفی اگر مرد در حین پرداخت قسط شرایط مالی بهتری پیدا کند، زوجه از طریق اثبات این موضوع می تواند میزان مالی قسط را بیشتر کند. 
اگر مرد قسط را پرداخت نکند، ممنوع الخروج شده و نمی تواند تا پایان پرداخت مهریه سفر خارجی برود. و در صورت اقدام قانونی زوجه می توان حکم جلب و حکم زندان برای مرد گرفت.

 

نظرات کاربران

نظر خود را ارسال نمایید.

در حال پردازش...

{{ error }}

{{ result }}