انواع اثر انگشت

انواع اثر انگشت

  • 1400/11/25
  • دانستی های حقوقی

اثر انگشت چیست؟

اثر انگشت برجستگی‌های بسیار ریز است که بر روی سطح پوست کف دست و پاها قرار دارد. این برجستگی ها برای همه افراد منحصر به فرد می باشد و با توجه به تحقیقات دانشمندان اثر انگشت یک صفت ارثی-محیطی است که قبل از تولد با توجه به معیارهای مختلف متغیر می شود. اثر انگشت در طول عمر فرد هیچگاه دچار تغییر نمی شود و همیشه به همان شکلی از اول بود می ماند؛ این ویژگی باعث می شود که به عنوان امضای مخصوص هر شخص از آن استفاده شود. در انگشت نگاری مشخصات نقاطی که در آن‌ها خطوط ریز انگشت با هم تلاقی داشته‌اند، انشعاب داشته‌اند یا پایان یافته‌اند بررسی می‌شود. اثر انگشتان یک دست یا دو دست هیچ شباهت یا رابطه‌ای با هم ندارند به همین دلیل در تشخیص هویت و انگشت نگاری از همه انگشتان دو دست نمونه برداری می‌شود. در ادامه به کاربردهای اثر انگشت می‌پردازیم. اثر انگشت یکی از مواردی می باشد که در دعاوی کیفیری به حل پرونده بسیار کمک می کند.

کاربرد اثر انگشت

با توجه به توضیحاتی که داده شد این صفت منحصر به فرد می باشد و همین ویژگی باعث شده کاربرد اثر انگشت بسیار مهم و مورد استفاده در حوزه های مختلف باشد. به طور مثال از اثر انگشت در ادارات مختلف جهت حضور و غیاب کارمندانی که در زمان استخدام اثر انگشت آنها در سیستم ثبت شده استفاده می شود. شما می توانید در این زمینه با وکیل مشورت کنید. همچنین مورد استفاده مهم دیگری که برای اثر انگشت وجود دارد در مراجع قضایی است که برای افرادی که سابقه کیفری دارند اثر انگشت آنها در سیستم ثبت می شود و توسط سیستم های مربوطه قابل شناسایی می شوند این هم مورد استفاده اثر انگشت در سرقت می تواند باشد. البته موارد استفاده از اثر انگشت در دنیا بسیار گسترده و در حوزه های مختلف می باشد که ما به بیان چند مورد عینی اشاره کردیم.

اثر انگشت یکی از مواردی می باشد که می تواند به شما در زمینه حل پرونده و مشکلات حقوقی که با آن درگیر هستید رهایی دهد و این فرآیند یکی از موارد های مهمی می باشد که در پروندهای کیفری مهم می باشد.

انواع اثر انگشت در مراجع حقوقی

شناسایی بیومتریک یک فناوری پیشرو است که برای شناسایی انسان ها بر اساس داده های بیومتریک منحصر به فرد مختلف استفاده می شود. یکی از این روش‌های شناسایی بیومتریک، تشخیص اثر انگشت است که محبوب‌ترین روش در جهان است.

چندین موسسه مانند بیمارستان ها، مدارس و بانک ها از تشخیص اثر انگشت برای اهداف ایمنی استفاده می کنند. با این حال، مجریان قانون به دلایل واضح بیشترین علاقه را به اثر انگشت دارند.

3 نوع اصلی اثر انگشت

شماره 1: The Arch

انواع اثر انگشت - آرچ

این نادرترین نوع اثر انگشت است. در واقع حدود 5 درصد از جمعیت جهان دارای این الگوی اثر انگشت هستند. فقدان هسته، خطوط یا دلتا آن را منحصر به فرد می کند. در این نوع از اثر انگشت ها که در دعاوی های کیفری رخ می دهد پیدا کردن مجرم راحت تر می باشد. در این الگو، دو زیرمجموعه دیگر ظاهر می شود:

قوس ساده

برجستگی های برجسته این الگو را مشخص می کند و به صورت پیوسته از یک طرف انگشت به طرف دیگر گسترش می یابد. این الگو تنها 5 درصد از کل جمعیت را تشکیل می دهد و آن را به نادرترین نوع تبدیل می کند.

طاق چادری

طاق چادری نیز مانند طاق ساده دارای برآمدگی هایی است که به همین شکل جریان دارند. تفاوت مشخص در زیر و بم خط الراس برجسته است. طاق چادری نسبت به طاق ساده لبه تیزتری دارد که شکل چادری را به وجود می آورد.

شماره 2:  The Whor

انواع اثر انگشت- Whor

این الگوی اثر انگشت حدود 25 تا 35 درصد از کل جمعیت را تشکیل می دهد. بر خلاف الگوی قوس، حلقه ها دارای یک هسته و دو دلتا هستند. این فقط شبیه قوس در زیر شاخه ها است، شما می توانید در این زمینه و انواع اثر انگشت ها از مشاور حقوقی کمک بگیرید. دارای دو دسته است:

حلقه ساده 

یک حلقه ساده یک الگوی دایره ای ایجاد می کند که نشان دهنده یک چرخش یا یک مارپیچ است. این الگوی دایره ای ناگسستنی است و این انقلاب شکل گرفته در مرکز حداقل حاصل یک برآمدگی است.

حلقه مرکزی جیب - برآمدگی های مرکزی در این الگو بیش از یک بار منحنی می شوند تا یک حلقه داخلی کوچکتر را تشکیل دهند.

شماره 3: The Loop

انواع اثر انگشت - Loop

این محبوب ترین الگوی اثر انگشت است. در واقع با 60 تا 70 درصد کل جمعیت این الگو را دارند. در الگوی حلقه، حداقل باید یک هسته و دلتا وجود داشته باشد. این نوع از اثرانگشت ها در جرایم کیفری بسیار زیاد می باشند و بهتر است در زمینه دریافت اطلاعات بیشتر با یک وکیل باتجربه تماس بگیرید.

برخلاف بقیه الگوها، حلقه دارای سه زیر دسته است:

حلقه اولنار

در این الگو، برآمدگی ها به سمت عقب می چرخند، اما چرخش کامل را انجام نمی دهند. برای شناسایی حلقه اولنار، متوجه حرکت حلقه ها به سمت انگشت کوچک خواهید شد. این چرخش‌ها را فقط در صورتی می‌بینید که آنها را روی دست ببینید و نه روی کارت.

حلقه شعاعی 

این الگو شبیه حلقه اولنار است، اما تفاوت آن در نقطه چرخش به سمت شست به جای انگشت کوچک است.

حلقه جیب مرکزی

برآمدگی های این الگو دوباره منحنی می شوند تا حلقه مرکزی را احاطه کنند.

به غیر از سه نوع اثر انگشت اصلی، دو نوع دیگر وجود دارد:

حلقه حلقه دوگانه

با مشاهده دقیق، به نظر می رسد این الگو شامل دو حلقه مجزا است که از جهات مختلف یکدیگر را احاطه کرده اند.

تصادفی

هر الگوی که با انواع دیگر لیست شده در اینجا مطابقت ندارد در این دسته قرار می گیرد. این الگوها شامل دو ویژگی الگوهای طاق چادری، حلقه یا چرخشی است
الگوهای مختلف اثر انگشت در جهان همانطور که می بینید، همه الگوها متمایز هستند که اثر انگشت را به یک ابزار شناسایی ارزشمند برای بازرسان و سایر سازمان ها تبدیل می کند.

شما می ‌توانید برای حل دعاوی کیفری خود از خدمات حقوقی آوای وکلا بهره‌مند شوید.

سوالات متداول

اثر انگشت چیست؟

اثر انگشت برجستگی‌های بسیار ریز است که بر روی سطح پوست کف دست و پاها قرار دارد. این برجستگی ها برای همه افراد منحصر به فرد می باشد و با توجه به تحقیقات دانشمندان اثر انگشت یک صفت ارثی-محیطی است که قبل از تولد با توجه به معیارهای مختلف متغیر می شود.

اثر انگشت چند نوع دارد؟

آرچ، هوذ و لوپ سه خانواده اصلی اثر انگشت را تشکیل می‌دهند.

مهمترین کاربرد اثر انگشت کجاست؟

در احراز هویت و اخذ سابقه کیفری

اثر انگشت چیست؟
اثر انگشت برجستگی‌های بسیار ریز است که بر روی سطح پوست کف دست و پاها قرار دارد. این برجستگی ها برای همه افراد منحصر به فرد می باشد و با توجه به تحقیقات دانشمندان اثر انگشت یک صفت ارثی-محیطی است که قبل از تولد با توجه به معیارهای مختلف متغیر می شود.
اثر انگشت چند نوع دارد؟
آرچ، هوذ و لوپ سه خانواده اصلی اثر انگشت را تشکیل می‌دهند.
مهمترین کاربرد اثر انگشت کجاست؟
در احراز هویت و اخذ سابقه کیفری

نظرات کاربران

1401/04/01 | سارا

خیلی مطلب جالبی بودددد

نظر خود را ارسال نمایید.

در حال پردازش...

{{ error }}

{{ result }}