مشاوره حقوقی چیست؟

مشاوره حقوقی چیست؟

  • 1400/12/03
  • دانستی های حقوقی

مشاوره حقوقی چیست

برخلاف اطلاعات حقوقی، مشاوره حقوقی به مشاوره کتبی یا شفاهی در مورد یک موضوع حقوقی اشاره دارد که بر حقوق و مسئولیت های شخص دریافت کننده مشاوره تأثیر می گذارد. مشاوره حقوقی واقعی مستلزم تجزیه و تحلیل دقیق قانون است، زیرا در موقعیت خاص یک شخص اعمال می شود، برخلاف حدس و گمان مبتنی بر حقایق عمومی
از منظر حقوقی، مشاوره حقوقی مانند وکالت است. فقط یک وکیل دارای مجوز که موکل با او رابطه وکیل و موکل برقرار می کند می تواند مشاوره حقوقی واقعی بدهد. به دلیل تعهدات ناشی از ارائه مشاوره حقوقی، مشاوره دهنده نیز وظایف خاصی دارد که باید به آنها احترام بگذارد.

توصیه دوستان یا خانواده مشاوره حقوقی نیست. مشاوره حقوقی واقعی توافقی را بین یک وکیل و موکلش بر اساس موضوع حقوقی خاصی که موکل تجربه می کند تشکیل می دهد.

مشاوره حقوقی دارای ویژگی های زیر است:

  • این نیاز به دانش، مهارت، آموزش و قضاوت حقوقی دارد
  • قانون خاصی را برای مجموعه ای از شرایط خاص اعمال می کند
  • بر حقوق یا مسئولیت های قانونی افراد تأثیر می گذارد
  • برای مشاوره دهنده مسئولیت هایی ایجاد می کند

به بیان دیگر تعریف مشاوره حقوقی

تعریف مشاوره حقوقی بیان می کند که «ارائه مشاوره و مشاوره حقوقی به دیگران در مورد حقوق و تعهداتشان بر اساس قانون و تهیه اسناد حقوقی، از جمله قراردادهایی که توسط آنها حقوق قانونی به دست می آید، تضمین می شود، یا واگذار می شود. ” هر کشوری مجموعه ای از قوانین و مقررات خاص خود را دارد که به طور مکرر به روز می شوند و به فردی نیاز دارد که در زمینه قانون تحصیل کرده و سپس به طور مداوم آخرین پیشرفت ها و بروز رسانی ها را بررسی کند تا بتواند مشاوره حقوقی دقیقی ارائه دهد. توصیه های «بزرگ خانگی» و یا اطلاعات حقوقی می تواند نادرست و حتی خطرناک باشد، درست همانطور که استفاده از یک مکانیک خانه خوش نیت اما آموزش ندیده می تواند به جای تعمیر یک ماشین آسیب برساند. در حالی که مشاوره حقوقی حرفه ای واقعی هزینه دارد، کسانی که این مشاوره را ارائه می دهند، سال ها و مبالغ زیادی را صرف مطالعات و همچنین نیاز به ادامه تحصیل کرده اند. مشاوره حقوقی هزینه دارد، اما بیشتر چیزهای با ارزش در زندگی نیز همینطور است. همچنین، پرونده هر فرد منحصر به فرد است و نیاز به یک وکیل دارد تا بداند چه قوانین و دستورالعمل‌های خاصی برای آن نیاز خاص اعمال می‌شود.

مشاوره حقوقی چیست؟ یکی از انواع مشاوره هایی می باشد که در زمینه های  متفاوتی به افراد ارائه داده می شود برای نمونه در زمینه طلاق و مهریه بهتر است با مشاوران حقوقی صحبت و مشاوره داشته باشید.

اطلاعات حقوقی چیست؟

اطلاعات حقوقی صرفاً اطلاعاتی است که به یک موضوع حقوقی مربوط می شود. هدف از اطلاعات حقوقی این است که به طور کلی توضیح دهد که چگونه یک جنبه خاص از قانون در نظر گرفته شده است. امروزه تقریباً در هر جایی می توانید اطلاعات حقوقی را پیدا کنید.

می توانید اطلاعات حقوقی را پیدا کنید:

  • بروشورهای چاپ شده، بیانیه های افشای محصول، خلاصه اطلاعات یا برگه های اطلاعاتی (از جمله موارد منتشر شده توسط دولت ها)؛ ارائه شده در کنفرانس ها، سمینارها، وبینارها و سایر جلسات آموزشی؛
  • خبرنامه ها و وبلاگ ها؛
  • وب سایت ها، دوباره شامل وب سایت های دولتی، وب سایت های تجاری و وب سایت هایی که توسط شرکت های حقوقی اداره می شوند. (به عنوان مثال، این وب سایت شامل حجم بسیار زیادی از اطلاعات حقوقی است.)

تا 20 سال پیش، دسترسی به بسیاری از اطلاعات حقوقی عملاً به اعضای حرفه وکالت محدود شد. با این حال، از زمانی که شرکت‌های حقوقی (از جمله این شرکت) شروع به بازاریابی خود از طریق اینترنت کردند، دسترسی به اطلاعات حقوقی عملی بسیار گسترده‌تر شده است. امروزه تقریباً همه شرکت‌های معتبر وبلاگ یا مجموعه‌ای از مقالات با اطلاعات حقوقی در مورد حوزه تخصصی خاص خود دارند، که همگی برای ارائه اطلاعات عملی به مشتریان بالقوه (شما) طراحی شده‌اند که مربوط به هر مشکلی است که آنها سعی در حل آن دارند.

چرا نباید به اطلاعات حقوقی اعتماد کنید؟

  1. اطلاعات حقوقی می تواند خیلی سریع منسوخ شود: تنها چیزی که لازم است تغییر در قانون یا یک پرونده قضایی جدید است. و بله، دولت‌ها دائماً در حال تغییر قوانین هستند و دادگاه‌ها هر روز تصمیمات جدیدی صادر می‌کنند. اطلاعات حقوقی ممکن است یک شبه ارزش خود را از دست بدهد.
  2. اطلاعات حقوقی شرایط شما را در نظر نمی گیرد: اطلاعات حقوقی همیشه در یک سطح کلی و اصولی ارائه می شود. با این حال، اعمال قانون در هر موردی همیشه به حقایق خاص مرتبط بستگی دارد. این به این دلیل است که، برای هر سناریوی معین، معمولاً بیش از یک اصل قانونی در بازی وجود دارد. اطلاعات حقوقی برای ارائه راه حل صحیح و کامل برای هر فردی که آن را مطالعه می کند، طراحی یا در نظر گرفته نشده است.
  3. اطلاعات حقوقی ذاتا ذهنی است. اطلاعات حقوقی در واقع تفسیر یک فرد از قانون است. تفسیر آن شخص ممکن است درست باشد، اما ممکن است درست نباشد - چه در زمان تولید، چه پس از آن (با توجه به تصمیمات دادگاهی که پس از واقعه صادر شده است). به خاطر داشته باشید که بیشتر پرونده های دادگاه شامل دو تیم از وکلای آموزش دیده است که نظرات مخالفی را در مورد نحوه عملکرد قانون ارائه می دهند. و فقط یکی از آنها برنده خواهد شد.

با توجه به اینکه این روزها چقدر اطلاعات حقوقی رایگان آنلاین در دسترس است، ممکن است وسوسه انگیز باشد که از هزینه صحبت با وکلا اجتناب کنید. اما همان طور که در توضیح دادیم، تفاوت زیادی بین اطلاعات حقوقی و مشاوره حقوقی وجود دارد.

مشاوره حقوقی یکی از مواردی می باشد که در آن افراد باید حتما پیش از هرگونه اقداماتی که انجام می دهند این فرآیند را سپری کنند چرا که این افراد می توانند بهترین راه حل را به شما ارائه دهند.

نظرات کاربران

نظر خود را ارسال نمایید.

در حال پردازش...

{{ error }}

{{ result }}