چند نکته مهم حقوقی در مورد خرید و فروش ملک

چند نکته مهم حقوقی در مورد خرید و فروش ملک

  • 1401/07/23
  • قوانین ملکی

خرید و فروش ملک و یا رهن و اجاره و  قرار داد های مربوط به آن، از جمله قرارداد هایی است که هر شخصی ممکن است بارها در طول زندگی اش انجام دهد. اگر ساکن تهران هستید برای مشاوره حقوقی حضوری به دفاتر ما مراجعه کنید تا مسیر اشباهی را پیش نروید.

دسته بندی ملک به چه صورت است ؟

این دسته بندی ها شامل:

  1.   املاک اداری و تجاری که شامل مغازه، دفتر کار، کارگاه، فروشگاه
  2.  املاک مسکونی که شامل خانه، ویلا، آپارتمان، برج، برج باغ، پنت هاوس و کلنگی
  3.  املاک صنعتی که شامل کارخانه، سوله
  4. زمین مانند زمین های کشاورزی، باغ ها و باغچه ها
  5. که برای هر کدام از این دسته بندی ها باید به موارد عمومی و تخصصی تری توجه کرد.

مهم ترین نکته در قرارداد های ملکی

همیشه ضرر اصلی در معاملات ملکی، از سمت مشکلات حقوقی املاک ایجاد می‌شود. حتی اگر ملکی را بالاتر از قیمت واقعی بخرید یا پایین‌تر از قیمت اصلی بفروشید، ضرر کمی شامل حال شما می شود. اما اگر در امور حقوقی املاک دقت نکنید، ممکن است کل سرمایه خود را از دست بدهید.اگر می‌خواهید روی ملک سرمایه‌گذاری کنید یا در آینده دور یا نزدیک قصد دارید ملکی را خریداری کرده یا به فروش برسانید،به نکات گفته شده با دقت توجه فرمایید.

1- داشتن اصل سند

سند رسمی و قانونی اولین نکته ای است که باید به آن توجه کرد. در نبود سند هیچ گونه قراردادی دارای ارزش و اعتبار رسمی نبوده و قابلیت پیگیری ندارد.

در این میان انواع سند نیز مطرح است، برخی ازملک ها به خصوص ملک هایی که زمین و یا باغ در حومه های شهر هستند. به طور مثال سند های اوقافی یا قولنامه ای و یا وکالت نامه ای از اسنادی هستند که سند رسمی شناخته نمی شوند اما افرادی با توجه به اعتماد به فرد مقابل می توانند این ملک ها را خریداری کنند.

2- فروشنده ملک کیست؟ آیا مورد اطمینان است؟

بعد از مطمئن شدن از رسمی بودن نوع سند، نوبت به احراز هویت فروشنده است. این که فروشنده صاحب سند باشد از اهمیت زیادی برخوردار است.

خصوصیاتی که فروشنده باید داشته باشد به شرح زیر است:

قطعا برای خرید هر چیزی باید به فروشنده دقت بسیاری کرد و موضوع فروشنده در خرید ملک میتوان به صورت قطعی گفت یکی از اساسی ترین نکته ها است که باید به آن به شدت توجه ویژه ای شود چرا که اینکونه جلوی بسیاری از ضرر های احتمالی گرفته می شود.

  • فروشنده دارای مدارک رسمی و معتبر باشد. و صاحب سند باشد.
  • وکیلی که قصد فروش یا اجاره ملک را دارد، باید دارای وکالت نامه معتبر از فروشنده باشد. 
  • فروشنده دارای سن قانونی باشد.
  •  اگر مالک سند، در قید حیات نباشد و فردی قصد فروش آن را داشته باشد، طبق قانون و مقررات باید وارث وی باشد. اگر چند نفر وارث باشند باید انحصار وراثت موجود باشد.
  • چندین مالک: برخی از ملک ها به دلیل مشارکتی خریداری شدن دارای چندین مالک هستند که باید این مشارکت تعیین شود و طرفین راضی باشند.

3-ملک در رهن نباشد

ازادی ملک به معنی این است که بعد از چک کردن سند و فروشنده، نوبت به استعلام از مراجع قانونی و بانک است. اگر سندی در رهن بانک باشد باید در ابتدا ان را از رهن بانک خارج کرد.


برای مشاهده نرخ مشاوره وکیل در آوای وکلا کلیک کنید.


4-شرایط ملک

این که به طور ظاهری فردی از ملکی خوشش بیاد کافی نیست و باید از سالم بودن تمامی آن ملک اطمینان پیدا کند. از شرایطی که باید در بررسی ملک در نظر گرفت، می توان به موارد زیر اشاره کند.

  • شرایط پارکینگ
  • شرایط استفاده از حیاط مشاع و پشت بام
  • شرایط همسایگان
  • مشاعات ملک
  • مشجر بودن ملک
  • امنیت و ...

سخن آخر

امروزه با توجه به گسترش شرایط حقوقی و قانونی شدن تمامی موارد، این که یک قرارداد و معامله ملکی را از لحاظ قانونی بررسی کنید، یک مزیت محسوب می شود. زیرا که می توان از کلاهبرداری و مواردی که منجر به بهم خوردن معامله به صورت غیر اصولی می شود خودداری کرد. این که از لحاظ قانونی بتوان یک معامله را بررسی کرد منجر به اعتماد بیشتر فرد خواهد شد.

به صورت کلی از اعتماد کردن به افراد در هنگام معامله خودداری کنید و حتما افراد طرف معامله، سند ملک و یا اعتبار وکیل و وکالت نامه وی را از لحاظ قانونی بررسی کنید. مواردی مانند پلاک ثبتی را باید در دفتر خانه های اسناد رسمی حتما بررسی کنید و از وضعیت مالک در مورد ممنوع نبودن در معامله های ملکی اطمینان حاصل کنید. شما میتوانید از مشاوره حقوقی تلفنی آوای وکلا استفاده کنید تا ضرری شامل حال شما نشود.

 

 

نظرات کاربران

1401/09/27 | بهشتی

ممکنه راجب پیش خرید و نوع قرار داد اون هم صحبت کنید و مقاله ای بنویسید

نظر خود را ارسال نمایید.

در حال پردازش...

{{ error }}

{{ result }}